Märka, hooli, hoia!
VMK õpetajad tegelevad koolis ennetustöö, varajase märkamise, aktiivse lahenduskeskse lähenemisega, õppe/arengukeskkonna täiustamise, uuenduslike meetodite omandamise ning tugivõrgustiku koostöö arendamisega. VMK viimaste aastate prioriteet on olnud "Märka, hooli, hoia".link opens on new page
Koostöös perekondade ja erinevate spetsialistidega püüame märgata ja toetada õpilaste toimetulekut seoses õppetöö ja koolieluga. Selle tarbeks on koolil võimalik pakkuda erinevaid tugiteenuseid.
Toetav ümarlaud
Vastavalt PSG §4link opens on new page aitab VMK kaasa õpilase kasvamisele loovaks, mitmekülgseks isiksuseks, kes suudab ennast täisväärtuslikult teostada erinevates rollides: perekonnas, tööl ja avalikus elus ning valida oma huvide ja võimete kohast õpiteed.
Vääna Mõisakooli eesmärk on luua eeldused koolitee alustamiseks koolieelikutele ning 6. klassi lõpetajatele koolitee jätkamiseks 7. klassis. Selleks toetame õpilase individuaalset võimetekohast arengut läbi kaasava hariduse põhimõtete. VMK rakendab tugimeetmeid HEV õpilastele, arvestades vastavalt võimalustele ja vajadustele individuaalsete eripäradega (talendikus, õpiraskused, käitumis- ja tundeeluhäired, pikemaajaline õppest eemal viibimine, kooli õppekeele ebapiisav valdamine jm).
VMK-s toimib vajaduspõhine toetav ümarlaud, mille eesmärk on aidata kaasa õpilaste ja õpetajate heaolule ning luua tugivõrgustik, kellega koostöös leida lahendusi erinevatele küsimustele. Ümarlauas osalevad erinevad kooli töötajad vastavalt vajadusele ja ümarlaua teemale. Osalejateks võivad olla kooli juhtkonna liige, tugimeeskonna spetsialistid ning vastavalt vajadusele aine- või klassiõpetajad, lapsevanemad ja õpilased. Toetaval ümarlaual on oluline roll lahenduste otsimisel, tugimeetmete rakendamisel ning tugivõrgustiku koostööl.
Osalemiseks palume eelnevalt kirjutada HEV-koordineerijale, et leppida kokku kohtumise aeg.
HEV koordineerija | Sotsiaalpedagoog | Eripedagoog | Kooliõde |
Pirgit Paalo-Padjus | Evely Kaibijainen | Katrin Saaremägi | Natalia Nikadrova |
pirgit.paalopadjus@harku.eelink opens on new page | evely.kaibijainen@harku.eelink opens on new page | katrin.saaremagi@harku.eelink opens on new page | N 12:00 - 15:00 |
VMK tugitegevuste ülesanded
Õpetaja | Õpilase probleemide esmane märkaja on õpetaja, kes kasutab õppe- ja kasvatustöös HEV õpilase abistamiseks erinevaid metoodikaid:
|
HEV-koordineerija | HEV õpilase õppe ja arengu toetamiseks vajaliku koostöö korraldamine tugispetsialistide, õpetajate ja õpilaste ning nende vanemate vahel.
|
Sotsiaalpedagoog
| Ülesandeks on kavandada, koordineerida, teostada ning analüüsida sotsiaalpedagoogilist tegevust VMKs, tehes aktiivset koostööd lapsevanematega ja koolitöötajatega. Vajadusel kaasab teisi spetsialiste.
|
Eripedagoog
| Ülesandeks on HEV õpilase arengu ja õppetöö toetamine.
|
Talendikate projektõppe koordinaator | Ülesandeks on talendikate õpilaste kaasamine projektõppesse nende õpivõimekuse ja arengu täiendavaks toetamiseks.
|
Pikapäevarühma õpetaja | Ülesandeks on pikapäevarühmas õppe- ja kasvatustöö tulemuslik korraldamine.
|
Abiõpetaja | Ülesandeks on õpetaja toetamine õpilase/õpilaste juhendamisel õppetegevuses.
|
Tugimeetmed
- Individuaalne õppekava (IÕK). IÕK koostamist koordineerib HEV-koordineerija, kuhu kaasatakse õpetaja ja lapsevanem. IÕKis kajastub õppesisu, vajadusel õppeprotsessi kirjeldus, õppe kestus, õppekoormus, õppekeskkonna kirjeldus ning tugispetsialistide kaasatus.
- Eriklass. Eriklassis viiakse tõhustatud tuge saavate õpilaste õppetööd läbi kuni 12 õpilasega ja erituge saavate õpilaste puhul kuni kuue õpilasega.
- Projektõpe talendikatele õpilastele. Talendipunktis osalevad õpilased vastavalt sellele, missugune projekt jooksval aastal toimub ja missuguste eriannetega või omapärase mõttemustriga õpilasi selle õnnestumiseks vajatakse. Andekuse toetamiseks rakendatakse erinevaid tegevusi nagu õppetöö, huvitegevus, PPR, Vääna Noortetuba, erinevad klassisisesed ja ainesisesed projektid, olümpiaadid, võistlused, õppekäigud, koolisisesed sündmused, tähtpäevad jne.
- Pikapäevarühm. Pikapäevarühma eesmärgiks on õpetajapoolse toetuse ja õpiabi pakkumine väljaspool ainetundi, õpioskuste kujundamine ja vastastikust suhtlemist arendavate tegevuste organiseerimine. Pikapäeva rühma õpetaja suunab kodutööde tegemist. Tegeletakse erinevate tegevustega vastavalt pikapäevarühma päevakavale: õppimine koos puhkepausidega, mängimine ja sotsiaalsete oskuste arendamine ning iseseisvumise toetamine (arendavad lauamängud, konstrueerimismängud, nuputamismängud liikumismängud, võistlusmängud, pallimängud jms,) jalutuskäigud õues, vaba tegevus (näiteks lugemine, joonistamine, muu käeline tegevus).
- Huvitegevus. Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid huviringides on luua õpilastele turvaline ja toetav keskkond mitmekülgseks arenguks, äratada huvi erinevate valdkondade vastu, toetada õpilasi huvide ja võimete järjepideval arendamisel ning aidata kujuneda isiksusel, kes on aktiivne, positiivse ellusuhtumise ja loova mõtlemisega, väärtustab ennast, hoolib ümbritsevast ja arvestab teistega.
Ettepaneku tugimeetme rakendamiseks võib teha klassi- või aineõpetaja, HEV-koordineerija, tugispetsialist, õppejuht, direktor või lapsevanem.
Õpivõimekuse tagamise kompleksmeetodid
- Mitmekülgne ja kaasav kontaktõpe õppekava õpiväljundite omandamiseks;
- Kaasav õppetööväline tegevus;
- Pikapäevarühma suunamine;
- Huviringidesse suunamine;
- Konsultatsioonitunnid;
- Individuaalne jälgimine ja juhendamine;
- Eriklassi või üks-ühele õppesse suunamine;
- Ümarlaua vestluste läbiviimine;
- Arenguvestlus lapsevanema ja õpilasega;
- Rajaleidjasse suunamine toe määramiseks.
Individuaalne märkamine
VMK üheks prioriteediks on õpilase erisuse märkamine. Märkamisprotsessis osalevad kõik õpetajad, tugispetsialistid ja juhtkond. Õpetaja kavandab arengu- ja õppeprotsessi lähtuvalt iga õpilase vajadustest. Õpilaste võimed on erinevad, seetõttu diferentseeritakse õppeülesandeid ja nende täitmiseks kuluvat aega.
Õpilasi toetatakse lähtuvalt nende võimekusest ning huvist, võimaldades õpilasele erinevaid õpikogemusi:
- rakendatakse teadmisi ja oskusi praktilistes tegevustes;
- arvestatakse õpilase taju-ja mõtlemisprotsesside eripära, võimeid, keelelist, kultuurilist ja perekondlikku tausta, terviseseisundit, huvi ja kogemusi;
- arvestatakse, et õpilase õppekoormus oleks ea- ja jõukohane, võimaldades talle aega puhkuseks ja huvitegevuseks;
- luuakse võimalusi koosõppimiseks (õpilane-õpilane, õpilane-õpetaja);
- kasutatakse mitmekesist õppemetoodikat ja infotehnoloogilisi vahendeid;
- rakendatakse õppimist ja arengut toetavat hindamist;
- hoolitsetakse selle eest, et õpikogemus oleks mitmekesine;
- viiakse läbi õppekäike ja korraldatakse erinevaid kultuurisündmusi kooli ruumides;
- projektõppes arendatakse aineteüleseid teadmisi ja oskuseid vastavalt õpilase võimetele ja huvidele;
- kasutatakse diferentseeritud õpiülesandeid, mis arvestavad õpilase individuaalsusega.
Haridusliku erivajaduse puhul rakendatakse ka talendikate õpilaste toetusele suunatud tegevusi. Sinna alla kuuluvad kõik tegevused, mis koolis toimuvad ning lisaks kooliväline tegevus, mida võimaldab lapsele tema pere. Kui mõni lapsevanem soovib, võib ta pöörduda Rajaleidja poole, et saada võimalus oma lapse andekuse testimiseks litsentseeritud testija poolt. Samuti on võimalus lapse andekuse osas konsulteerida VMK talendikate projektõppe koordinaatoriga.
Strateegiline tegevusplaan HEV lapse/õpilase märkamisel
Õpilase erivajaduse ilmnemisel käivituvad järgmised kaasava hariduse kontseptsioonist lähtuvad tegevused (vt ka PGS § 46 – 49link opens on new page, KELS § 14link opens on new page):
- Vestlus õpilasega, vestlus lapsevanemaga;
- Ümarlaua läbiviimine;
- Individuaalse arengu jälgimise kaardi avamine, pidev õpilase jälgimine ning suunamine/juhendamine;
- Lapsevanema nõustamine ja soovitused pöörduda Rajaleidja poole;
- Rajaleidja spetsialistide uuringud ning otsused (üldtugi, tõhustatud tugi, eritugi);
- Lapsevanemalt loa saamine otsusega tutvuda ja soovitatud tugimeetmete rakendamine.
Harku valla laste hoolekande kodulehtlink opens on new page
Vastavalt lapsele ja olukorrale saab erinevaid teenuseid ja toetusi pakkuda Harku vald. Teatud mahus on laste, noorte ja perede nõustamine ja teraapiateenused tasuta. Info teenuste kohta: https://www.harku.ee/noustaminelink opens on new page
Täpsema info saamiseks pöörduda piirkonna lastekaitse spetsialisti poole.