TUGITEENUSED

Märka, hooli, hoia!

VMK õpetajad tegelevad koolis ennetustöö, varajase märkamise, aktiivse lahenduskeskse lähenemisega, õppe/arengukeskkonna täiustamise, uuenduslike meetodite omandamise ning tugivõrgustiku koostöö arendamisega. VMK viimaste aastate prioriteet  on olnud "Märka, hooli, hoia".link opens on new page

Koostöös perekondade ja erinevate spetsialistidega püüame märgata ja toetada õpilaste toimetulekut seoses õppetöö ja koolieluga. Selle tarbeks on koolil võimalik pakkuda erinevaid tugiteenuseid.

Toetav ümarlaud

Vastavalt PSG §4link opens on new page aitab VMK kaasa õpilase kasvamisele loovaks, mitmekülgseks isiksuseks, kes suudab ennast täisväärtuslikult teostada erinevates rollides: perekonnas, tööl ja avalikus elus ning valida oma huvide ja võimete kohast õpiteed.

Vääna Mõisakooli eesmärk on luua eeldused koolitee alustamiseks koolieelikutele ning 6. klassi lõpetajatele koolitee jätkamiseks 7. klassis. Selleks toetame õpilase individuaalset võimetekohast arengut läbi kaasava hariduse põhimõtete. VMK rakendab tugimeetmeid HEV õpilastele, arvestades vastavalt võimalustele ja vajadustele individuaalsete eripäradega (talendikus, õpiraskused, käitumis- ja tundeeluhäired, pikemaajaline õppest eemal viibimine, kooli õppekeele ebapiisav valdamine jm).

VMK-s toimib vajaduspõhine toetav ümarlaud, mille eesmärk on aidata kaasa õpilaste ja õpetajate heaolule ning luua tugivõrgustik, kellega koostöös leida lahendusi erinevatele küsimustele. Ümarlauas osalevad erinevad kooli töötajad vastavalt vajadusele ja ümarlaua teemale.  Osalejateks võivad olla kooli juhtkonna liige, tugimeeskonna spetsialistid ning vastavalt vajadusele aine- või klassiõpetajad, lapsevanemad ja õpilased. Toetaval ümarlaual on oluline roll lahenduste otsimisel, tugimeetmete rakendamisel ning  tugivõrgustiku koostööl.

Osalemiseks palume eelnevalt kirjutada HEV-koordineerijale, et leppida kokku kohtumise aeg.

HEV koordineerijaSotsiaalpedagoogEripedagoogKooliõde
Pirgit Paalo-PadjusEvely KaibijainenKatrin SaaremägiNatalia Nikadrova
pirgit.paalopadjus@harku.eeevely.kaibijainen@harku.eekatrin.saaremagi@harku.eeN 12:00 - 15:00

 

VMK tugitegevuste ülesanded 

Õpetaja

Õpilase probleemide esmane märkaja on õpetaja, kes kasutab õppe- ja kasvatustöös HEV õpilase abistamiseks erinevaid metoodikaid:

  • õpilase eripärast tulenev lähenemine, individuaalne juhendamine ja sobiva õppevara kasutamine, konsultatsioonid;
  •  suhtleb perega, andes teada probleemidest ja kasutusele võetud tugimeetmetest;
  • probleemide püsimisel konsulteerib tugimeeskonda kuuluvate spetsialistidega, et kohaldada tõhusamaid tugimeetmeid.
HEV-koordineerija

HEV õpilase õppe ja arengu toetamiseks vajaliku koostöö korraldamine tugispetsialistide, õpetajate ja õpilaste ning nende vanemate vahel.

  • toetab ja juhendab õpetajaid õpilase toe vajaduse väljaselgitamisel;
  • määrab koostöös teiste tugispetsialistidega HEV õpilasele tugiteenused, lähtudes õpilase vajadustest, koolivälise nõustamiskomisjoni otsusest ning kooli võimalustest; 
  • koordineerib individuaalse õppekava koostamist;
  • koordineerib õppija individuaalse arengu jälgimise kaardi täitmist;
  • vajadusel kutsub kokku toetava ümarlaua koosolekud;
  • hindab koostöös õpetajate ja tugispetsialistidega soovitud toe rakendamise mõju ja teeb ettepanekuid edasiseks tegevuseks.

Sotsiaalpedagoog

 

Ülesandeks on kavandada, koordineerida, teostada ning analüüsida sotsiaalpedagoogilist tegevust VMKs, tehes aktiivset koostööd lapsevanematega ja koolitöötajatega. Vajadusel kaasab teisi spetsialiste.

  • märkab, selgitab ja viib läbi esmase sotsiaalpedagoogilise hindamise abivajava õpilasega;
  • suunab õpilast analüüsima ennast ja oma käitumist, õpetab, innustab ja motiveerib teda rakendama sotsiaalseid pädevusi edendavaid strateegiaid;
  • nõustab vajadusel  lapsevanemaid õpilase sotsiaalsete pädevuste teemal ja selgitab õpilase eakohaseid sotsiaalsed toimetulekuoskusi takistavaid tegureid, abistades sobivamate kasvatusalaste strateegiate leidmisel ja rakendamisel;
  • nõustab VMK töötajaid ja juhtkonda õpilaste heaolu ja turvalisust tagava õpikeskkonna kujundamisel, tegeleb ennetus- ja lahendustegevuste koordineerimisega.

Eripedagoog

 

Ülesandeks on HEV õpilase arengu ja õppetöö toetamine.

  • õpetajate nõustamine individuaalse arengu jälgimise kaardi (IAJK) või individuaalse õppekava (IÕK) koostamisel, hindamise korraldamisel ja sobilike õppevormide rakendamisel;
  • esmaste uuringute läbiviimine õpilase õpi- ja võimete taseme ja õpivajaduse kindlakstegemiseks, vajadusel õpilasele täiendavate uuringute soovitamine;
  • HEV õpilastele mõeldud õppetegevuse ettevalmistamine, õppemetoodilise materjali valik ja koostamine;
  • lastevanemate nõustamine HEV õpilaste arendamisel ja nende toimetuleku toetamisel;
  • spetsialistide kaasamine arengu-, õppe- ja kasvatustegevuse planeerimisel;
  • õpiabi matemaatikas ja eesti keeles üld- ja tõhustatud toe raames.

Talendikate projektõppe koordinaator

Leena Lumilink opens on new page

Ülesandeks on talendikate õpilaste kaasamine projektõppesse nende õpivõimekuse ja arengu täiendavaks toetamiseks. 

  • toetab ja juhendab õpetajaid talendikuse väljaselgitamisel;
  • osaleb tundide vaatluses ning kaardistab talendikate projektõppes osalevad õpilased
  • kaasab sobiva mõttemustri ning talendikusega õpilased projekti elluviimise meeskonda;
  • juhib koostöös erirühmade juhendajatega projektõppe lähteülesande väljatöötamist;
  •  juhendab iganädalaselt talendikaid õpilasi püstitatud lähteülesande lahendusprotsessis;
  • esitab  projektõppe  tulemi kooli juhtkonnale, õpetajatele ning lapsevanematele.

Pikapäevarühma õpetaja

Piia Märtsonlink opens on new page

Ülesandeks  on    pikapäevarühmas  õppe-   ja    kasvatustöö  tulemuslik korraldamine.

  • nõustab ja annab õpilastele vajadusel õpiabi;
  • tagab õpilaste turvalisuse pikapäevarühmas viibimise ajal;
  • aitab lahendada õpilaste probleeme, tõstatades neid vajadusel kooli töökoosolekutel;
  • teeb koostööd klassijuhatajaga, kooli juhtkonnaga, lapsevanemate.

Abiõpetaja

Kersti Iljaslink opens on new page

Ülesandeks   on     õpetaja    toetamine    õpilase/õpilaste   juhendamisel õppetegevuses.

  • osaleb ainetundides õpetaja abistajana;
  • toetab õpilasi õppetundides nii individuaalselt kui ka suuremates gruppides;
  • vajadusel toetab ja juhendab suuremat abi vajavaid õpilasi väljaspool õppetunde;

 

Tugimeetmed

  • Individuaalne õppekava (IÕK). IÕK koostamist koordineerib HEV-koordineerija, kuhu kaasatakse õpetaja ja lapsevanem. IÕKis kajastub õppesisu, vajadusel õppeprotsessi kirjeldus, õppe kestus, õppekoormus, õppekeskkonna kirjeldus ning tugispetsialistide kaasatus.
  • Eriklass. Eriklassis viiakse tõhustatud tuge saavate õpilaste õppetööd läbi kuni 12 õpilasega ja erituge saavate õpilaste puhul kuni kuue õpilasega.
  • Projektõpe talendikatele õpilastele. Talendipunktis osalevad õpilased vastavalt sellele, missugune projekt jooksval aastal toimub ja missuguste eriannetega või omapärase mõttemustriga õpilasi selle õnnestumiseks vajatakse. Andekuse toetamiseks rakendatakse erinevaid tegevusi nagu õppetöö, huvitegevus, PPR, Vääna Noortetuba, erinevad klassisisesed ja ainesisesed projektid, olümpiaadid, võistlused, õppekäigud, koolisisesed sündmused, tähtpäevad jne.
  • Pikapäevarühm. Pikapäevarühma eesmärgiks on õpetajapoolse toetuse ja õpiabi pakkumine väljaspool ainetundi, õpioskuste kujundamine ja vastastikust suhtlemist arendavate tegevuste organiseerimine. Pikapäeva rühma õpetaja suunab kodutööde tegemist. Tegeletakse erinevate tegevustega vastavalt pikapäevarühma päevakavale: õppimine koos puhkepausidega, mängimine ja sotsiaalsete oskuste arendamine ning iseseisvumise toetamine  (arendavad lauamängud, konstrueerimismängud, nuputamismängud liikumismängud, võistlusmängud, pallimängud jms,) jalutuskäigud õues, vaba tegevus (näiteks lugemine, joonistamine, muu käeline tegevus).
  • Huvitegevus. Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid huviringides on luua õpilastele turvaline ja toetav keskkond mitmekülgseks arenguks, äratada huvi erinevate valdkondade vastu, toetada õpilasi huvide ja võimete järjepideval arendamisel ning aidata  kujuneda  isiksusel,  kes  on  aktiivne,  positiivse  ellusuhtumise  ja  loova mõtlemisega, väärtustab ennast, hoolib ümbritsevast ja arvestab teistega.

Ettepaneku tugimeetme rakendamiseks võib teha klassi- või aineõpetaja, HEV-koordineerija, tugispetsialist, õppejuht, direktor või lapsevanem.

 

Õpivõimekuse tagamise kompleksmeetodid

  • Mitmekülgne ja kaasav kontaktõpe õppekava õpiväljundite omandamiseks;
  • Kaasav õppetööväline tegevus;
  • Pikapäevarühma suunamine;
  • Huviringidesse suunamine;
  • Konsultatsioonitunnid;
  • Individuaalne jälgimine ja juhendamine;
  • Eriklassi või üks-ühele õppesse suunamine;
  • Ümarlaua vestluste läbiviimine;
  • Arenguvestlus lapsevanema ja õpilasega;
  • Rajaleidjasse suunamine toe määramiseks.

 

Individuaalne märkamine

VMK üheks prioriteediks on õpilase erisuse märkamine. Märkamisprotsessis osalevad kõik õpetajad, tugispetsialistid ja juhtkond. Õpetaja kavandab arengu- ja õppeprotsessi lähtuvalt iga õpilase vajadustest. Õpilaste võimed on erinevad, seetõttu diferentseeritakse õppeülesandeid ja nende täitmiseks kuluvat aega.

Õpilasi toetatakse lähtuvalt nende võimekusest ning huvist, võimaldades õpilasele erinevaid õpikogemusi:

  • rakendatakse teadmisi ja oskusi praktilistes tegevustes;
  • arvestatakse õpilase taju-ja mõtlemisprotsesside eripära, võimeid, keelelist, kultuurilist ja perekondlikku tausta, terviseseisundit, huvi ja kogemusi;
  • arvestatakse, et õpilase õppekoormus oleks ea- ja jõukohane, võimaldades talle aega puhkuseks ja huvitegevuseks;
  • luuakse võimalusi koosõppimiseks (õpilane-õpilane, õpilane-õpetaja);
  • kasutatakse mitmekesist õppemetoodikat ja infotehnoloogilisi vahendeid;
  • rakendatakse õppimist ja arengut toetavat hindamist;
  • hoolitsetakse selle eest, et õpikogemus oleks mitmekesine;
  • viiakse läbi õppekäike ja korraldatakse erinevaid kultuurisündmusi kooli ruumides;
  • projektõppes arendatakse aineteüleseid teadmisi ja oskuseid vastavalt õpilase võimetele ja huvidele;
  • kasutatakse diferentseeritud õpiülesandeid, mis arvestavad õpilase individuaalsusega.

 

Haridusliku erivajaduse puhul rakendatakse ka talendikate õpilaste toetusele suunatud tegevusi.  Sinna alla kuuluvad kõik tegevused, mis koolis toimuvad ning lisaks kooliväline tegevus, mida võimaldab lapsele tema pere. Kui mõni lapsevanem soovib, võib ta  pöörduda Rajaleidja poole, et saada võimalus oma lapse andekuse testimiseks litsentseeritud testija poolt. Samuti on võimalus lapse andekuse osas konsulteerida VMK talendikate projektõppe koordinaatoriga.

 

Strateegiline tegevusplaan HEV lapse/õpilase märkamisel

Õpilase erivajaduse ilmnemisel käivituvad järgmised kaasava hariduse kontseptsioonist lähtuvad tegevused (vt ka  PGS § 46 – 49link opens on new pageKELS § 14link opens on new page):

  • Vestlus õpilasega, vestlus lapsevanemaga;
  • Ümarlaua läbiviimine;
  • Individuaalse arengu jälgimise kaardi avamine, pidev õpilase jälgimine ning suunamine/juhendamine;
  • Lapsevanema nõustamine ja soovitused pöörduda Rajaleidja poole;
  • Rajaleidja spetsialistide uuringud ning otsused (üldtugi, tõhustatud tugi, eritugi);
  • Lapsevanemalt loa saamine otsusega tutvuda ja soovitatud tugimeetmete rakendamine.

Harku valla laste hoolekande kodulehtlink opens on new page

Vastavalt lapsele ja olukorrale saab erinevaid teenuseid ja toetusi pakkuda Harku vald. Teatud mahus on laste, noorte ja perede nõustamine ja teraapiateenused tasuta. Info teenuste kohta: https://www.harku.ee/noustaminelink opens on new page

Täpsema info saamiseks pöörduda piirkonna lastekaitse spetsialisti poole.

Avaldatud 30.08.2024. Viimati muudetud 19.12.2024.